donderdag 10 januari 2013

De 'Nothing Box' - een zwart gat in het mannenbrein

Liefste vrouwen. Na al dat gezanik en gezeur over het onmogelijke, irrationele, ongrijpbare vrouwelijke  brein, hier - speciaal voor jullie - een stukje (een ode zou ik het niet willen noemen) over de hersenen van het andere geslacht. Want terwijl veel mannen zich kostelijk kunnen vermaken met het afkraken van ons emotionele wezens, ligt de nadruk daar nu eens een keer niet op. Nee mannen, nu zijn jullie aan de beurt! Waar onze hersenen namelijk altijd, 24/7 draaien, is er bij jullie iets behoorlijk bizars aan de hand. Jullie mannen, hebben de gave (of vreselijke eigenschap, het is maar hoe je het noemen wil) om op momenten aan werkelijk helemaal niets te denken. Hoewel wij dit natuurlijk allang wisten, heeft het ook gewoon een naam: de 'Nothing Box'.

Het zit zo. Wij vrouwen denken dus constant, we piekeren en piekeren en vallen jullie daar ook meer dan eens mee lastig. Vergeef ons, zo zijn we nu eenmaal, we kunnen niet anders. Alle kamertjes, boxen in onze hersenen zijn namelijk met elkaar verbonden. De Amerikaanse huwelijksexpert Mark Gunger vergelijkt het met de internet-snelweg, ik had het niet mooier kunnen zeggen. Bij ons is alles met elkaar verbonden, alles. En om het nog leuker te maken, alles is ook nog eens gekoppeld aan emotie. Juist, dat is ook precies de reden waarom wij vijf jaar na dato iets nog precies na kunnen vertellen. We onthouden alles. 

Mannen daarentegen, hebben een totaal ander hersenveld. Duik in het mannelijk brein en je ziet geen knooppunt aan wegen die samenkomen. Nee, bij mannen is alles lekker rustig. Zitten ze in het ene hokje, dan zijn alle andere hokjes gesloten. Mannen hebben voor alles een afzonderlijke box. In tegenstelling tot vrouwen, is bij mannen dus niks verbonden. Ook fijn: mannen plakken ook geen emotie aan iets. Dat is dus precies de reden dat mannen vijf jaar na dato werkelijk geen idéé hebben waar je hebt over hebt. Ze onthouden niks. En sterker nog, het kan ze ook helemaal niets schelen dat wij het nog wel weten. Klinkt bekend? Hoe vaak heb ik mijn vriend wel niet horen antwoorden: 'Het zal vast wel', 'moeten zij weten', 'dan doe je dat toch gewoon'. En hoe graag je dus ook wil geloven dat 'ie sommige dingen die ons oneindig kunnen boeien, ook heus wel interessant vindt: dat vindt hij dus niet. 

Dit stukje neuro geneuzel was echter nog niet de kern van het verhaal. Die komt nu. Waar vrouwen altijd in alle boxen tegelijk zitten, hebben mannen de beschikking over iets unieks: de 'Nothing Box'. Als mannen hierin bivakkeren - en ik verdenk ze ervan dit express heel vaak te doen - gebeurt er in het brein gewoon helemaal niets. Mannen kunnen daarom ook urenlang ogenschijnlijk hersendode activiteiten uitoefenen, waar wij allang gestoord van zouden zijn geworden.

Het zijn de momenten van het vissen - een dag lang staren naar een dobber die misschien wel gaat bewegen - en van het met open mond op de bank liggen zappen, zonder de tv ook daadwerkelijk ergens op te zetten. Het zijn ook de momenten waarop ze met hun tong half uit hun mond middagen aan het Playstationen zijn (al zullen ze blijven beweren dat ze daar toch echt bij na moeten denken, droom lekker verder). Het zijn ook de momenten waarop wij denken dat er iets is en als reactie krijgen: 'Ik dacht nergens aan'. 'Nee, maar nu even echt, waar dacht je nou aan?' 'Niks, dat zei ik toch.' Vrouwen, geloof het of niet, mannen denken dus echt nergens aan. De 'Nothing Box' is als het ware een groot, gapend zwart gat, waar ik stiekem best jaloers op ben. Ruilen? 

3 opmerkingen:

  1. just a thought

    Heel herkenbaar op een wat hoger niveau.
    Hoe gedetailleerder je naar een individu kijkt in dit geval een man, er is voor mij geen beter kader dan mijn eigen kader, dus neem ik mijzelf als voorbeeld. Over het algemeen gesproken heb ik inderdaad 'boxen' waar ik mij op kan focussen en dus zit ik op dat moment maar in 1 box. Boxen kan ik prima combineren, associëren met name als het om onderzoek en analyse gaat. Dit is volgens mij niet anders dan een hoog iteratief proces van box in box uit**.
    Hoe meer je in detail gaat kijken zal een ieder individu anders en met andere snelheden van box naar box springen. Op het moment dat dit goed aansluit tussen een man en een vrouw zullen zij elkaar beter begrijpen.

    De nothing-box is volgens mij niets anders dan een evolutionair ding die niet bestaat. ik bedoel: Zo gefocust zijn op 1 heel klein dingetje in een box (dobber bij het vissen) dat dit een box op zich word. Dit kleine dingetje is zo primair dat dat het enige is dat er nog is. Ogenschijnlijk 'nothing'.

    Bij vrouwen is dat evolutionair nooit zo gegroeid omdat zij in hun rol meerdere dingen in de gaten moesten houden en nooit al het andere helemaal weg kunnen filteren. ("dobber" vs "gezin")


    **multi-tasken is een paradox je kan niet op het zelfde moment in 2 boxen zitten.
    misschien als de ruimte te klein is en dan nog moeten boxen inhoudelijk overlappen dan kun je ogenschijnlijk in 2 boxen zitten.

    groet

    Alexander Bruins Slot

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'useless-box' versus 'nothing-box'
    Het verkeerde woord bracht veel meer dan ik vooraf had kunnen bedenken.
    never to old to learn something new.

    ps. waarom ben ik 'unknown' terwijl ik ingelogged ben met mijn google account.
    mocht er een reactie ontstaan : alexander@lalaz.nl

    BeantwoordenVerwijderen