zondag 9 februari 2014

Sven

Ik dacht nog zo. Nu even geen stukje over Sven, niet deze Spelen. Het zou zo voor de hand liggen dacht ik en dus zou ik het niet doen. Maar ik kon er natuurlijk niet om heen. Hoe zou je ook ooit om hem heen kunnen. Al zou je het proberen, dan nog zou het je niet lukken. En dat geeft ook niet, ik hoef ook helemaal niet om Sven heen. En als je dan weer zo magistraal bent, dan toch ook maar weer een stukje. Waarom? Omdat het Sven is en Sven alles kan en over mensen die alles kunnen moeten stukjes worden geschreven. 

Ik geloof dat hij er vreselijk hard voor traint, maar dan nog. Als Sven iets wil, heeft iedereen het nakijken. Schaatsers van nu huilen iedere week na een training in hun kleedkamer dat ze geboren zijn in de generatie Sven. Het was gister niet nodig, maar als Sven had gewild had hij net zo goed vijf kilometers lang rondjes 28,2 kunnen rijden. Ik denk zelfs dat Sven - als hij had gewild - een pirouette of twee had kunnen draaien en de laatste baan achterste voren had kunnen schaatsen. Hij had nog even kunnen zwaaien naar Naomi en een boks kunnen geven aan Wimlex. Het had niet uitgemaakt. Als Sven het had gewild, had het gekund. 

En Sven hoeft zich overigens niet eens te beperken tot het schaatsen. In principe kan hij in het algemeen alles wat hij wil. 

Als hij het zou willen, zou hij met blote handen en voeten en zonder uitrusting de Mount Everest kunnen beklimmen. De afdaling zou hij glijdend op een sleetje kunnen doen. 
Hij zou ook zonder parachute uit een vliegtuig kunnen springen - als Sven wil vliegen, vliegt hij namelijk gewoon. 
Als hij zou willen, zou hij op z'n gemak het wereldrecord paalzitten verbeteren. 
Hij zou sneller zwemmen dan Phelps, Thorpe en Van den Hoogenband. 
Sneller rennen dan Bolt. 
Sven zou ook fantastisch zijn in curling, als hij zou willen. 
Hij zou Nadal eraf slaan en in het zelfde jaar Ronaldo aftroeven in de strijd om de Gouden Bal. 
Sven zou jonglerend door een brandende hoepel kunnen springen, lopend op houten stelten. 

Het maakt geen ene moer uit. Als Sven echt zou willen kan hij alles. Hij zou de maan in een andere baan om de aarde kunnen laten draaien. Hij zou eigenhandig het broeikaseffect kunnen stoppen en het gat in de ozonlaag dichten. Alles. Als hij het maar zou willen. 

Maar Sven wil het denk ik niet. Dat hoeft niet zo van hem. Sven focust zich op het schaatsen en dat is goed. Dan blijft hij in elk geval nog een beetje menselijk. En ik kijk vol vertrouwen uit naar de 10 kilometer. Sven wil namelijk winnen. Dat komt dus wel goed. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten