dinsdag 25 september 2012

Sorry Haren, het ging per ongeluk

Relschopper Haren is brave scholier, zo kopt het AD vandaag op de voorpagina van de krant. Het stuk wat bij deze kop hoort, is in wezen een wanhopige kreet van één van de daders op het uit de hand gelopen feestje afgelopen vrijdag. Steef, zoals hij wordt genoemd in het artikel, vindt het beangstigend dat hij nu gelinkt wordt met 'termen, personen en gedrag' waar hij totaal niet bijhoort.

Ahh gossie, ik denk inderdaad dat alle lezers van het AD nu in zullen gaan zien dat Steef gewoon een brave jongen is, die toevallig een beetje te ver meeging in het feestgedruis. Ik denk zelfs dat er een petitie opgestart zal worden, waarbij duizenden mensen hun handtekening zullen zetten om Steef vooral niet te laten arresteren. Hij komt namelijk uit een goed gezin, heeft werk en zit vanaf zaterdagochtend in een ontzettend negatieve spiraal, zo zegt hij zelf. Vanavond in Pauw en Witteman zal de burgermeester van Haren denk ik ook wel een speciaal stukje wijden aan jongens zoals Steef, die zich per ongeluk lieten gaan. We zien het door de vingers, zal meneer Bats vast en zeker zeggen. En Steef en nog tientallen anderen kunnen dan weer gewoon braaf doorgaan met hun doodnormale leven.

Of misschien dat de werkelijkheid toch iets anders is? Iets minder rooskleurig? Mijn vader zegt altijd 'waar gaat het heen met dit land, we raken in verval'. Ik zeg dan altijd dat het wel meevalt, dat er een enkele keer iets gebeurt, zoals in Hoek van Holland. Na Haren is deze nuance misschien niet meer echt op zijn plaats.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten