maandag 11 juni 2012

Vrouw en voetbal

Even een frustratie-tje van mijn kant. Het betreft de underdog positie - om maar even in voetbaltermen te blijven spreken - waarin iedere vrouw wordt geschoven als het gaat om verstand hebben van deze mannensport. Heb jij een beetje verstand van voetbal? Die vraag kreeg ik na de wedstrijd tegen Denemarken weer eens toen ik me voorzichtig ook een beetje in een discussie probeerde te mengen. Voorzichtig, want als vrouw moet je natuurlijk wel oppassen dat je niet te luidruchtig dingen gaat roepen over iets waar alleen mannen écht verstand van hebben. Je zou namelijk puur toevallig maar eens een keer iets roepen waardoor het kan overkomen alsof je er echt een beetje verstand van hebt. Dat mag niet gebeuren vrouwen. Nee, mannen vinden het veel fijner als je er geen verstand van hebt.
Zo kreeg ik van de week een heus lesje positiespel, toen ik weer voorzichtig iets wilde zeggen over de opstelling van Nederland tegen Duitsland. Er werd een briefje gepakt en al snel werd me duidelijk dat ik maar beter even kon luisteren, want ik zou er natuurlijk nooit echt iets van af kunnen weten. Hij begon een aantal poppetjes te tekenen. "Kijk, hier heb je vier verdedigers die naast elkaar staan en dan staan hiervoor nog twee mensen die nog voor de aanvallers staan." Op het moment dat jij dan aanvult: "Ja, en daar kunnen we misschien beter wat meer aanvallende middenvelders neerzetten, want nu lijden we teveel balverlies op die afvallende bal", wordt je verbouwereerd aangekeken en heb je even de hoop dat de boodschap aangekomen is. Al snel ben je je echter weer bewust van de underdog rol en de man in kwestie vervolgt zijn verhaal dan ook gewoon.
Ze kunnen het gewoon niet bevatten, maar mannen: ze bestaan echt. We snappen dat jullie het goed bedoelen en vooral ook dat het jullie zelf heel belangrijk maakt. Julie kunnen op zo'n moment eindelijk eens de wijze man spelen, je verwijderen van het eeuwige 'ge-jamaar' van ons vrouwen en sommigen van ons zelfs tot zwijgen brengen. Zo zijn we echter niet allemaal jongens. Vooruit, we zullen jullie niet proberen af te troeven met weetjes, maar misschien dat jullie af en toe eens kunnen proberen te accepteren dat er ook in dit geval uitzonderingen op de regel gelden. Kan iemand van jullie me in de tussentijd misschien nog even uitleggen wat buitenspel ook alweer is?

2 opmerkingen: